Remote Desktop Servicesکد 643-70

تنظیمات پیکربندی Remote Desktop Client

Remote Desktop Client (یا RDC) که معمولا بصورت Mstsc.exe شناخته می شود، اصلی ترین برنامه ایست که کلاینت با استفاده از آن به سرویس Remote Desktop متصل می شوند. RDC هم با استفاده از کنسول خودش، هم از طریق Group Policy به میزان بالایی قابل کانفیگ است.

در ویندوزهای کلاینتی، RDC در واقع برای remote  شدن به سرورها و کلاینت ها دیگر به کار می رود. برای مشاهده و پیکربندی آن می توانید از مسیر منوی start، All Programs، Accessories و Remote Desktop Connection آن را اجرا کنید. همچنین با تایپ عبارت Mstc در Run، برنامه اجرا خواهد شد. شکل زیر Remote Desktop Connection را نشان می دهد.

remote desktop 60

 

برای دسترسی به تنظیمات آن، می بایست روی گزینه Options (گوشه پایین سمت چپ) کلیک کنید. در این قسمت با 6 سربرگ مواجه خواهید شد:

  • General در حالت معمول، وقتی شما کنسول RDC را باز می کنید، IP کامپیوتر مقصد (کامپیوتری که می خواهید به آن remote شوید) را وارد کرده و connect میکنید، که پس از چند لحظه از شما یک Username و Password از آن کامپیوتر درخواست می کند تا احراز هویت شوید. این سربرگ، کامپیوتر هدف را برای remote مجدد ذخیره کرده نیازی به تایپ مجدد آنها در مراجعات بعدی نخواهید داشت. دقت کنید که وقتی شما به کامپیوتری remote می شوید، در واقع قصد دارید با یک نام کاربری، همانند شخصی که local وارد سیستم می شود، وارد آن شده و از کامپیوتر استفاده کنید. تنها تفاوت در اینست که شما remote هستید. بنابراین در قسمت Computer، یا باید نام کامل کامپیوتر هدف را تایپ کنید (مانند SERVER01.serversetup.ir)، و یا می بایست IP آن را بنویسید. در قسمت User name نیز باید نام کاربری که روی کامپیوتر مقصد احراز هویت شده است را وارد کنید (در محیط های دامین، هنگام وارد کردن نام کاربری دقت کنید که در نام را بصورت کامل وارد کنید مانند: ServerSetup\administrator و یا administrator@ServerSetup.ir) پس از وارد کردن نام کاربری، هنگامی که connect کنید، از شما پسورد خواسته شده و پس از ورود remote می شوید.

اگر قصد دارید نام کاربری را تغییر یا حذف کنید، می توانید از edit یا delete استفاده کنید (روی شکل زیر مشخص است)

اگر شما به کامپیوتر مقصد همیشه remote می شوید، می توانید آن را بصورت یک آیکون میان بر (shortcut) ایجاد کرده تا در مراجعات بعدی فقط روی آن دابل کلیک کرده و remote شوید. این راه حل برای کارمندانی که هر روز قصد دارند به سرور remote شوند مناسب است. برای این کار، از قسمت Connection Settings روی Save As کلیک کرده و نامی را برای آن انتخاب و در محلی آن را ذخیره کنید (فایل با پسوند .rdp* ذخیره می شود).

remote desktop 61

 

  • Display این سربرگ به شما این امکان را می دهد که رزولوشن صفحه و میزان bit depth رنگ را برای کلاینتی که remote شده است (سیستم شما) ، تعیین کنید. به یاد داشته باشید، وقتی شما به کامپیوتری remote می شوید، در واقع از طریق شبکه (کابلی یا وایرلس) desktop آن سیستم را روی مانیتور خود می آورید. بنابراین، بستر شبکه (کابل ها، سوییچ ها، کارت های شبکه و …)، تعداد کاربر همزمانی که به سیستم remote می شوند و سخت افزار آن، در کیفیت تصویر و سرعت کار شما موثر هستند. بنابراین، می توانید از این سربرگ، میزان صفحه نمایش و کیفیت رنگ آن را تعیین کنید.

remote desktop 62

 

  • Local Resources در این سربرگ می توانید انتخاب کنید که کدامیک از منابع سخت افزاری کامپیوتر شما (مانند Clipboard، پرینترهای local که به سیستم شما مستقیم متصلند و درایو های local) درون session هم قابل استفاده باشند. همچنین می توانید تنظیمات صوتی را با زدن کلید Settings در بخش Remote Audio تغییر دهید. در این صفحه مشخص می کنید که وقتی شما به کامپیوتری remote می شوید و روی آن فایل صوتی را پخش کردید، از بلندگوهای خود سیستم remote پخش شود یا از سیستم شما و یا به کلی صدا قطع شود (از قسمت Remote Audio Playback)! برای ضبط صدا نیز می توانید تعیین کنید که صدای شما از طریق سیستم خود شما ضبط شود یا و میکروفن قطع شود. (Remote Audio Recording)

remote desktop 63

همچنین از قسمت Keyboard، می توانید به گونه ای تنظیم کنید که کلیدهای ترکیبی مانند Alt+Tab در سیستم remote قابل استفاده شود. برای مثال، گزینه Only when using the full screen به معنای آن است که کلیدهای ترکیبی زمانی قابل استفاده اند که remote را full screen کنید.

در بخش local devices and resources می توانید انتخاب کنید که برای مثال Clipboard و پرینترهای local سیستم شما روی کامپیوتر remote قابل استفاده باشند.

remote desktop 64

  • Programs این سربرگ به شما اجازه می دهد تا وقتی ارتباط remote شما آغاز شد، هر برنامه ای که می خواهید بصورت خودکار اجرا شود. برای اینکار کافیست تیک گزینه start the following program on connection را زده و مسیر فایل را وارد کنید. فقط بخاطر داشته باشید که این قسمت، زمانی اجراییست که شما به سرور RD Session Host (همان Terminal server) ریموت شوید.

remote desktop 65

 

  • Experience این سربرگ شما را قادر می سازد تا مواردی گرافیکی (GUI) که قصد دارید بر روی کامپیوتر مقصد (remote) اعمال شود، انتخاب کنید. این گزینه برای مباحث گرافیکی بوده که وقتی بستر شبکه شما کارایی پایینی دارد، هر چه بخواهید remote شما گرافیکی تر باشد سرعت پایین تری خواهید داشت. برای مثال ویژگی های Desktop background  و  font-smoothing، در واقع نمای ظاهری RD session را افزایش می دهند که کارایی و سرعت شبکه را کاهش می دهند. هنگامی که RDC تشخیص دهد بستر شبکه کارایی پایینی دارد، تنظیمات مربوط به افزایش کارایی remote  بطور خودکار انتخاب می شوند.

remote desktop 66

 

  • Advanced با این سربرگ می توانید رفتار کلاینت را نسبت به Server Authentication و Remote Desktop Gateway (یا RD Gateway) مدیریت کنید. Server Authentication یک ویژگیست که بصورت پیشفرض در Remote Desktop Protocol 6.0 به بعد وجود دارد؛ و به گونه ایست که سرور RD Session Host می تواند احراز هویت کلاینتی که قصد remote شدن را دارد، در همان کلاینت انجام دهد. این کار باعث می شود تا به سرور یا کامپیوتر remote درست و مورد نظر خود متصل شوید.

میزان این تاییدیه (server authentication) برای ایجاد ارتباط، بوسیله policy های امنیتی سیستمی که روی سرور تنظیم کرده اید، اندازه گیری می شود. اگر احراز هویت حداقل policy ها را نداشت،در قسمت server authentication سه گزینه پیش رو دارید:

  • Connect and don`t warn me با این گزینه، اگر Remote Desktop Connection احراز هویت انجام نگیرد، در هر صورت ارتباط برقرار شود.
  • Warn me با این گزینه، اگر Remote Desktop Connection احراز هویت انجام نگیرد، به شما اطلاع دهد که همچنان می خواهید متصل شوید یا خیر.
  • Do not connect با این گزینه، اگر Remote Desktop Connection احراز هویت انجام نگیرد، ارتباط برقرار نشود.

در قسمت Connect from anywhere نیز می توانید RD Gateway را پیکربندی کنید. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که یک RD client، از خارج از شبکه شما، تمامی فایروالهای شبکه را گذرانده و به هر تعداد از سرورهای RD Session Host در سازمان متصل شود. این بخش در قسمت مربوط به RD Gateway توضیح داده شده است.

remote desktop 67

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا